Folkhälsokollen på turné

Representanter från webbverktyget Folkhälsokollen har börjat besöka verksamheter i Stockholms läns kommuner och stadsdelar. Syftet är att sprida att Folkhälsokollen finns, och att öka kunskap om hur man använder både verktyget och den data som finns samlad där. Hittills har responsen varit överväldigande positiv.

Emelie Andersson presenterar data från folkhalsokollen.se

– Vi vill att fler ska få upp ögonen för Folkhälsokollen och förstå hur de själva kan använda verktyget och hur enkelt det är, säger Emelie Andersson som är projektledare för Folkhälsokollen och biträdande chef för enheten hälsoläge och vårdbehov på CES.

Under januari har Folkhälsokollen hunnit besöka två stadsdelsförvaltningar: Enskede-Årsta-Vantör och Södermalm. I publiken har stadsdelsdirektörer, avdelningschefer och ledningsgrupper suttit, och hittills har det varit väldigt lyckat, berättar Emelie Andersson.

En innehållsrik och anpassningsbar presentation

Presentationen är innehållsrik och delvis interaktiv. Publiken deltar bland annat genom att gissa hur hälsoläget ser ut i Stockholms län utifrån olika påståenden om olika indikatorer.

De som bokar ett besök och en presentation av Folkhälsokollen har dessutom stor möjlighet att påverka innehållet. Det är viktigt att verksamheten får förståelse för hur just de kan använda Folkhälsokollen i sitt specifika arbete eller situation, poängterar Emelie Andersson. Vid bokningstillfället får man därför välja ett antal hälsoindikatorer som man vill att innehållet ska fokusera på, och om de ska behandlas ur ett särskilt perspektiv.

Positiv respons

Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsförvaltning jobbar med en treårsplan om framtida utmaningar, och ville därför veta mer om hur de kan använda Folkhälsokollen i det arbetet. Under besöket hos dem presenterade Folkhälsokollens representanter specifik stadsdelsdata nedbruten på vårdcentralsområden.

– Det var mycket intressant och jag tror att vi kommer att ha stor nytta av Folkhälsokollen, säger Gunilla Ekstrand, tf. stadsdelsdirektör för Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsförvaltning.

På Södermalms stadsdelsförvaltning bokade man en presentation av Folkhälsokollen främst på grund av intresset för ny data från Folkhälsoenkäten 2018 som snart släpps.

– Det här är jätteviktig information för oss och en jättebra översikt! Man vill borra ner sig mer, säger Ann Christine Jenvén, stadsdelsdirektör på Södermalms stadsdelsförvaltning, efter besöket.

Vill du boka en presentation eller har du frågor?

Kontakta Emelie Andersson på emelie.i.andersson@sll.se eller 0709409709. Du kan också mejla till folkhalsokollen.slso@sll.se.

Ett besök och en presentation – och alla övriga tjänster – från Folkhälsokollen är helt kostnadsfria.